توضیح مدیرعامل آبفای گلستان درباره تامین آب ساختمان‌های بلندمرتبه در گرگان

مدیر شرکت آبفای گلستان؛

به گزارش پایگاه خبری ستاره شمال، ابوالفضل رحیمی روز یکشنبه در نشست خبری با تاکید بر اینکه دیگر تامین فشار آب برای ساختمان‌های بلندمرتبه در تعهد شرکت‌های آب و فاضلاب قرار ندارد، افزود: بر این اساس آب ساختمان‌های بلندمرتبه تا مخازن ذخیره و در حد تامین نیاز ساختمان‌های متعارف یعنی تا حدود ۲ طبقه تحویل می‌شود و این ساختمان‌ها مکلف هستند تجهیزات لازم برای انتقال آب به طبقات بالاتر را خود تامین کنند.

وی ادامه داد: افزایش فشار شبکه به منظور تامین آب ساختمان‌های مرتفع، موجب تحمیل بار اضافی به شبکه توزیع، افزایش احتمال حوادث، شکستگی خطوط و رشد هدررفت آب می‌شود در همین راستا مدیریت فشار یکی از مهم‌ترین راهکارهای حفظ پایداری شبکه‌های آبرسانی محسوب می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه تمامی مناطق شهری و روستایی باید از دسترسی عادلانه به آب برخوردار باشند، تصریح کرد: ضرورتی ندارد آب با فشار لازم برای یک ساختمان ۱۴ طبقه از طریق شبکه عمومی تامین شود چراکه شبکه باید بتواند نیاز ساختمان‌های معمولی را پاسخ دهد.

رحیمی تاکید کرد: از لحاظ تامین منابع آب تفاوتی میان جمعیت ساکن در مرکز شهر، مناطق مرتفع یا مناطق کم‌ارتفاع وجود ندارد و ظرفیت آبی مورد نیاز همه مناطق باید تامین شود اما نحوه انتقال و توزیع آب تابع شرایط هیدرولیکی شبکه است به عنوان مثال، انتقال آب در محدوده زنگیان و یا شهرک امام گرگان با انتقال آن تا مناطق مرتفعی مانند محدوده پل سیدمسعود که نیازمند چندین مرحله پمپاژ است شرایط متفاوتی دارد و هزینه و پیچیدگی بیشتری را به همراه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه آب باید محله‌محور قیمت‌گذاری شود، افزود: در روستایی که آب از یک چشمه محلی تامین می‌شود هزینه تمام‌شده هر مترمکعب آب حدود چهار هزار تومان است اما برای مشترکی که در ارتفاعات شهر گرگان و در ترازهای بالای ۳۰۰ متر خدمات دریافت می‌کند هزینه تامین آب باید ۱۰ برابر بیشتر باشد زیرا آب باید از طریق چندین مرحله پمپاژ منتقل شود و هزینه‌های استهلاک، انرژی و سرمایه‌گذاری قابل توجهی را به شبکه تحمیل می‌کند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با اشاره به وضعیت شبکه‌های توزیع آب در استان تصریح کرد: اگرچه بخشی از شبکه‌های آبرسانی به دلیل عمر بالا نیازمند بازسازی هستند اما نگاه صرف به موضوع فرسودگی شبکه نمی‌تواند راهکار مناسبی برای کاهش هدررفت آب باشد که در همین راستا، رویکرد شرکت به سمت نشت‌یابی علمی و مدیریت هوشمند شبکه تغییر یافته است.

رحیمی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از هدررفت آب ناشی از نشتی‌های قابل رفع در انشعابات و اتصالات شبکه است، خاطرنشان کرد: در قالب اجرای طرح نشت‌یابی، بیش از ۳۰۰ کیلومتر از شبکه‌های توزیع مورد پایش قرار گرفته و صدها نقطه نشتی شناسایی و رفع شده است.

وی گفت: امسال حدود ۱۰۰ کیلومتر اصلاح و بازسازی شبکه در برنامه اجرایی قرار گرفته است و این روند در سال‌های آینده نیز ادامه خواهد یافت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان همچنین از برنامه‌ریزی برای توسعه سامانه‌های هوشمند قرائت کنتور خبر داد و یادآور شد: استفاده از کنتورهای هوشمند، امکان قرائت از راه دور، مدیریت مصرف، کنترل جریان آب و ارائه خدمات غیرحضوری را فراهم می‌کند و از محورهای اصلی برنامه‌های آینده شرکت به شمار می‌رود.

رحیمی با اشاره به سهم منابع تامین آب استان یادآور شد: حدود ۹۵ درصد آب شرب استان از منابع زیرزمینی و تنها پنج درصد از منابع آب سطحی تامین می‌شود که این موضوع ضرورت حفاظت از منابع آب زیرزمینی را دوچندان می‌کند.

وی همچنین به توسعه طرح‌های فاضلاب در استان اشاره کرد و گفت: در شهر گرگان بخشی از ظرفیت طرح فاضلاب وارد مدار بهره‌برداری شده و توسعه شبکه و تاسیسات تصفیه‌خانه همچنان ادامه دارد. در گنبدکاووس نیز تکمیل ایستگاه‌های پمپاژ و توسعه شبکه فاضلاب در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان گلستان با بیان اینکه تمامی انشعابات آب فضای سبز شهری در چارچوب قوانین موجود حذف شدند، تاکید کرد: شهرداری‌ها موظف هستند برای آبیاری فضای سبز از منابع جایگزین و پساب تصفیه‌شده استفاده کنند.