عبدالعلی کیانمهر، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری، در همایش «توسعه کریدورهای جایگزین حملونقل» در رشت، منطقه آزاد اینچهبرون را یکی از مهمترین کریدورهای جایگزین کشور دانست و گفت: این منطقه امروز فقط یک وعده نیست؛ گمرک مدرن و زیرساختهای ریلی و لجستیکی آن کاملاً عملیاتی شده است.
وی با گرامیداشت یاد رهبر شهید انقلاب، تأکید کرد: ایشان همواره توسعه روابط با همسایگان، به ویژه کشورهای آسیای میانه را اولویت سیاست خارجی میدانستند و تکمیل کریدور شمال-جنوب و بهرهبرداری از کریدورهای جایگزین را یک تکلیف ملی میشمردند.
معاون استاندار با اشاره به تجربه جنگ رمضان که بنادر شمالی، کشور را سرپا نگه داشت گفت: تکیه بر یک مسیر و یک بندر، ریسکی بزرگ برای امنیت ملی است.
کیانمهر در ادامه با استناد به آمار رسمی سال ۱۴۰۴ از رشد چشمگیر ترانزیت در مرز اینچهبرون خبر داد و گفت: میانگین تردد روزانه ناوگان ۴۱ درصد رشد داشته و به ۲۲۰ دستگاه رسیده است. ترانزیت خروجی ۱۰۱ درصد و تناژ ناوگان خروجی ۵۰ درصد افزایش یافته که نشان میدهد هم تعداد کامیونها و هم وزن بار هر کامیون بیشتر شده است.
معاون اقتصادی استاندار گلستان پنج راهکار عملیاتی برای جهش نهایی این کریدور ارائه کرد: تکمیل حلقه ریلی اینچهبرون-شاهرود-بافق، ایجاد کریدور سبز با بنادر انزلی و امیرآباد، پیادهسازی پنجره واحد دیجیتال گمرکی، انعقاد قراردادهای ۱۰ ساله با همسایگان و تشکیل کنسرسیوم لجستیک شمال و شمال غرب.
کیانمهر در پایان تأکید کرد: منطقه آزاد اینچهبرون دیگر در مرحله آزمایش نیست؛ در مرحله جهش است. ما در گلستان دست همکاری به سوی همه استانهای شمالی دراز میکنیم؛ اینچهبرون نه رقیب، که مکمل بنادر شمالی شماست.



















ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0