لایروبی نگهداری کانال آشور یک ضرورت است/ افت سالیانه سطح آب دریای خزر

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان:

سید محسن طیرانی در گفت ‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری <ستاره شمال> اظهارکرد: دو سال پیش ایجاد کانال ۱۱ کیلومتری آشوراده برای تبادل آب بین دریا و خلیج گرگان شکل گرفت که در چند ماه گذشته برای تعیین عمق دقیق این کانال، هیدروگرافی آن آغاز شد که نتیجه آن به زودی منتشر می‌شود اما در برخی از نقاط این کانال ارتفاع آب به ۷۰ یا ۸۰ سانتی‌متر رسیده است.

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان افزود: خلیج گرگان باید از طریق کانال آشور و خزینی زنده نگه داشته شود در غیر این صورت می‌تواند تهدیدی جدی برای استان گلستان باشد.
وی بیان کرد: تاثیر منفی خشکسالی و تغییر اقلیم بر خلیج گرگان مشخص است اما نقش انسان‌ها و دستبرد آنها به طبیعت هم بیش از آن اثرگذار است.
سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان ادامه داد: در سال‌های گذشته تراز دریای خزر نمودار سینوسی داشته اما در چند سال اخیر به طور مستمر در هر سال شاهد افت حدود ۲۰ سانتی‌متری سطح آب هستیم.

وی گفت: ۵۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای لایروبی کانال آشور انجام شده اما «لایروبی نگهداری و حفظ عمق» این منطقه هم از ضروریات است زیرا حفظ عمق آب مهم‌تر از لایروبی آن است و باید همواره به رژیم رسوب گذاری توجه داشته باشیم.

سرپرست بنادر و دریانوردی گلستان افزود: استقرار لایروب مناسب در استان گلستان امر ضروری و بدیهی است که باید از مسئولان کشوری پیگیری شود.
وی ادامه داد: تعیین تکلیف ۶ هکتار زمین در اسکله بندر ترکمن و تحویل آن به بنادر و دریانوردی باید سریع‌تر انجام شود تا ما بتوانیم اقدامات بیشتری در این منطقه انجام دهیم.

طیرانی تاکید کرد: کانال دسترسی برای بندر گز هم نیاز ضروری و جدی است که باید حداقل 300 متر در این اسکله لایروبی شود.